Menu

Uddannelse og demokrati

For LB Foreningen spiller uddannelse og demokrati en særlig rolle, fordi foreningen udspringer fra lærerstanden. LB’s historie går mere end 140 år tilbage, og uddannelse og demokrati er stadig lige så vigtig nu, som da vi blev stiftet.

I dag har vi uddannelsestilbud til alle i Danmark. Alligevel er læringsuligheden stadig et reelt problem, og der er børn og unge, som falder udenfor fællesskabet og igennem systemet og ikke får den uddannelse, de har brug for.

Vi har gennem de seneste 20-30 år oplevet en digital revolution, som både ændrer vores muligheder for at lære på nye måder og kommunikere med hinanden. På sociale medier kan der opstå en debatkultur, som ikke bygger betydningsfulde fællesskaber og fordrer en demokratisk samtale.

Vores sundheds- og plejesystem er udfordret af flere ældre og syge og mangel på personale, en trivselskrise truer vores børn og unge, og stress er en folkesygdom. Vi har derfor brug for endnu flere veluddannede, engagerede ansatte med de rette kvalifikationer. Vi oplever, at uddannelser som sygeplejerske, lærer og pædagog har en vigende tilslutning, hvilket udfordrer vores samfunds behov ift. at løse fremtidens udfordringer.

Vi fokuserer på en række særlige indsatsområder:

LB Foreningen ønsker at støtte indsatser, som bringer børn og unge ind i motiverende fællesskaber, der modvirker læringsuligheden, gør danskerne til oplyste samfundsborgere og gør os i stand til at imødekomme fremtidens uddannelsesbehov. Særligt vil vi fokusere på:

  • Indsatser for børn og unge, som modvirker læringsuligheden
  • Indsatser, som fokuserer på den demokratiske samtale - særligt i en digital tidsalder.
  • Indsatser, der adresser fremtidens uddannelsesbehov med særlig fokus på LB Foreningens medlemsgrupper.