Når 16-årige Anton i dag går i skole er det med en anden selvtillid end tidligere. Før gik han nemlig i en specialklasse, men med skoleskak tog han turen tilbage til en almindelig folkeskoleklasse og går nu i maritim 10. klasse i Holbæk.
Dansk Skoleskak har gennem flere år haft en række positive eksempler på, at den strukturerede tilgang med brug af systematisk skoleskak i arbejdet med specialklasseelever har formået at flytte dem til helt eller delvis deltagelse i almindelige skoleklasser. Den effekt skal nu undersøges og udbredes mere struktureret gennem et 3-årigt program med 5 skoler, med både specialklasser og almenklasser. Indsatsen er finansieret af LB Foreningen, som støtter med 4,25 mio. kr.
”Vi er meget glade for, at vi nu får midler til at undersøge det vi kalder for Anton-effekten. Vi skal have mange flere som Anton, og vi tror på, at vi med systematisk skoleskak kan skabe nogle helt fantastiske resultater, som vil komme rigtig mange børn til gavn. Vi ser allerede eksempler på det, men med opbakning fra LB Foreningen kan vi strukturere og udforske effekten af systematisk skoleskak på kombi-skoler med både almen og specialelever,” siger Mads Jacobsen, generalsekretær i Dansk Skoleskak.
Konkret skal indsatsen afprøve systematisk skoleskak som brobygger på 5 skoler, der både rummer almindelige skoleklasser og specialklasser. Formålet er at få skabt nye muligheder for at især specialklasseelever kan deltage helt eller delvist i det almene skoletilbud.
I LB Foreningen ser vi med optimisme på potentialet i skoleskakken som motor i inklusionen af specialklasseelever:
”Der er ingen tvivl om, at skoleskak kan noget ift. at skabe struktur og fordybelse. Det kan det for alle elever, men der kan være en særlig effekt for elever med udfordringer i skolen. Vi er meget nysgerrige på at se, hvordan vi med denne bevilling kan skabe ny viden og forståelse af skoleskakkens potentiale i forhold til inklusion,” siger Lars Busk Hansen, formand for LB Foreningen.
De 5 skoler, som deltager direkte i programmet, skal udover at uddanne undervisere også være inspirationsskoler, så endnu flere skoler kan lære af deres erfaringer. Derudover vil man også uddanne 75 af de unge på skolerne som såkaldte Playmasters®, som giver eleverne kompetencer til at styre skoleskakken på deres skole og hjælpe andre elever.
Indsatsen løber fra 2025 til 2027.